Dr. Salamon László Úr, az Alkotmány-előkészítő eseti bizottság elnöke részére,
1357 Budapest, Pf.: 2.
Tisztelt Elnök Úr!
A magyar internetes állampolgárok és a magam nevében szeretnék hozzájárulni pár gondolattal az új Alkotmány kidolgozásához.
Az internetező társadalom választott NetMiniszterelnökeként kötelességemnek érzem felhívni az Ön és a Bizottság figyelmét arra, hogy az új Alkotmány előkészítésekor tartsák szem előtt annak időt állóságát, és a jelen korhoz való alkalmazkodását. Életünket behálózzák a különböző elektronikus kommunikációt biztosító eszközök, az elektronikus hírközlőhálózat már Magyarország majdnem minden lakosa számára valamilyen formában elérhető. Ennek megfelelően bármely alkotmányos jog lefektetésekor számolni kell az egyes alkalmazások digitális megvalósíthatóságával.
A népi kezdeményezést és népszavazási kezdeményezést érintő esetleges változtatásoknál javaslom vegyék figyelembe, hogy 2010 tavaszán társadalmi igény jelentkezett egyes alkotmányos jogok elektronikus úton történő gyakorlására. Mindezt példázza a június végén “Mondjunk le az aug. 20-i tűzijáték élményéről az árvízkárosultak javára!!!” névvel egy közösségi oldalon létrejött csoport is. A kezdeményezéshez egy hét alatt több mint 200.000 ember csatlakozott, mely kezdeményezésre az Országgyűlés is felfigyelt, és tárgyalta is a kérdést. Ennek okán javaslom, teremtsenek lehetőséget az alkotmányos jogok ezen fajtájának digitális úton történő gyakorlására is. Erre lehetne alkalmazni a már meglévő és hitelesített Ügyfélkapu rendszerét, vagy egy kifejezetten erre a célra fejlesztett, újonnan létrehozandó rendszert. Az elektronikus kezdeményezés lehetőségét biztosító alkalmazás ellenőrzött regisztrációhoz kötött és védett (adatbiztonság szempontjából is), így illetéktelenek nem vehetik igénybe. A megvalósítás révén nem csak papíron lenne lehetőség a népi kezdeményezéshez szükséges 50.000 és a népszavazási kezdeményezéshez szükséges 200.000 aláírás összegyűjtésére, hanem digitálisan is. Javaslom továbbá, hogy az elektronikus rendszer keretein belül, legyen lehetőség a kezdeményező számára valós idejű tanácsadásra, mely egyszerűsíti és segíti a kezdeményezés folyamatát. A benyújtott kezdeményezések elbírálása és vizsgálata így sokkal hatékonyabb és gyorsabb lenne. A hatályos szabályozás, mely szerint az OVB-nek jóvá kell hagyni a kezdeményezés tárgyát (a feltett kérdést), továbbra is megmaradna, csak egy online információs és segítségnyújtó szolgáltatással/irodával (angolul helpdesk), valós idejű tanácsadással egészülne ki. Ha ez a fék nem lenne, egy pillanat alatt értelmetlenné válna ezen alkotmányos jogok gyakorlása, hiszen elég csak megvizsgálni, hogy hány kezdeményezést utasított el az OVB, már ebben a viszonylag nehézkes, hagyományos formában (írott beadvány) is. Valamint szükséges, hogy az OVB a továbbiakban is megvizsgálja, a felvetett kérdést kizárja-e az Alkotmány. Tehát nem a népszavazás online lebonyolítása a cél, hanem a népi kezdeményezések és népszavazási kezdeményezések procedúrájának online felületen keresztül történő meggyorsítása, ezáltal a jelenleg is gyakorolható alkotmányos jogok kiterjesztése és beépítése az információs társadalomba. Egy ilyen, társadalmi igényként jelentkező döntés nagyban hozzájárulna a politikai pártok és a közvélemény kapcsolatának javításához, megerősítéséhez. Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy egy ilyen kezdeményezéssel csökkenthető lenne az egyre jellemzőbb szavazási apátia, hiszen nem csak négyévente érezhetné a választópolgár, hogy kíváncsiak a véleményére. Amennyiben Önök szerint ez túl gyors és előre nem látható változást eredményezne, úgy érdemes fokozatosan, csak a népi kezdeményezés digitális bevezetésével kezdeni.
Végezetül, kérem, engedje meg, hogy kiemeljem, mennyire fontos lenne egy nemzeti digitális archívumról is megemlékezni az alkotmányban. Egy, a Nemzeti Audiovizuális Archívumhoz (NAVA) hasonló, a különböző nemzeti emlékeinket, fontos relikviáinkat és jelképeinket (melyeken egyébként az idő nyomot hagy) digitális formában is tároló és megőrző gyűjtemény létrehozását és gondozását javaslom. Esetlegesen a NAVA feladatköreit lehetne ezzel kiegészíteni és az Alkotmányban történő rögzítéssel biztosítani. Ehhez, a bizonyos digitális nemzeti archívumhoz természetesen biztosítani kell minden magyar állampolgárnak a szabad hozzáférés lehetőségét is.
A rövidség érdekében elnagyolt javaslataim vázlatpont szerűek, melyek kidolgozása aprólékosabb a fent említetteknél, de bízom abban, hogy sikerült olyan új javaslatot tennem, amely segíti az Önök munkáját. A Bizottság egészének tevékenységéhez kívánok sok erőt és kitartást!
Maradok tisztelettel:
Horváth Dávid
Budapest, 2010. október 13.