A Facebook jelenleg a legnagyobb közösségi oldal a világon. Tömegéből adódóan bármit is tesz, arra odafigyelnek. A rendelkezésére álló adatmennyiséget és piaci szerepét tekintve a Google-hez tudom csak hasonlítani:
- Bármit tesz, arra odafigyelnek, ahhoz alkalmazkodnak.
- Eddig többnyire csak csatorna, felület volt (Google, YouTube).
- Mostanság viszont egyre több saját termékét is versenyezteti egy-egy területen (Android, Chromium OS, Chrome böngésző, Google Ebooks).
Ma a Facebookon folytatott párbeszédből a következőre jutottam: amit nem tudnak megvenni a nagyok, azt létre hozzák maguk. Szóval, ha Facebook lehetnék, akkor létrehoznám a saját webshopomat és fizetési rendszeremet. Erre mondta azt Ránki Dani, kedves ismerősöm, hogy:
"Ezzel egy a bökkenő, hogy az eBay már a Google előtt is itt volt. Minek akarna a Facebook az adok-veszekkel járó irgalmatlan infrastruktúrális cécóba belemenni (biztonságos pénzügyi megoldások, minőség-ellenőrzés), hiszen fél Mumbait felvehetnék ügyfélszolgálatosnak, de az ebayt lenyomni úgysem fogják tudni... [...] És ez csak az ebay, a specializált piacterek, mint amilyen az Etsy, szintén elég erős felhasználói réteggel rendelkeznek, akiknek ez már bevált. Minek akarnának platformot váltani (ha csak nem Microsoft módjára: mer' muszály. De ezt a felhasználóival szuperjófej Facebook nem fogja meglépni, ha esetleg mégis rátenné a mancsát egy ilyen jellegű cégre."
Lehet, hogy lenyomni nem fogják, de piaci részesedést szerezhetnek. Márpedig a több mint 500 milliós felhasználó bázissal rendelkező weboldalnak elég csak a töredékét megmozgatni és a dolog működik. Dani azt mondja, amivel én is egyet értek, esetleg az alkalmazások legyártásával lehetne mindezt integrálni. Viszont:
"Miért használnák? A fizetett, általuk jó pénzért becélzott hirdetések zöme így is webshopokhoz vezet."
Mert sokan vannak és mert kevesebbet kell hozzá kattintani. Ha stratéga lennék a Facebooknál, akkor sorra venném azokat a megoldásokat, amiknél alapvető a tömeghatás, tömeges felhasználás (a Google ezt teszi már egy ideje), az egyik ilyen például a webshop. Ezt pedig a következő lépésekkel építeném ki házon belül:
- Globálisan, de főként lokálisan kiépítenék egy, az iWiW apróhoz hasonlóingyenes "adok-kapok, cserebere, kiadó-eladó" aloldalt.
- Idővel engedélyezném a webshopok alkalmazásait és a fizetési rendszereket is, de kereskedelmi adót szednék. Belemennének, mert így is megérné nekik. Ezzel szép kis bevételre tennék szert.
- Amikor elég idő telt el és a felhasználók már megszokták, használták, az üzemeltetők, pedig kijavították a hibákat és működés közben sem lenne gond az ingyenes, belső verzióval, akkor létrehoznám ennek fizetős változatát. Tanulva a külső alkalmazások hibáiból a belső ingyenes rendszert kiegészíteném és egyfajta eBay-t alkotnék a Facebookon belül. Megmaradna az ingyenes rész, de saját termékekkel is lehetne pénzért kereskedni, azokra licitálni, közösségi vásárlás lenne, egyenleggel, stb. Leszerződnék a lokális kiszállítókkal és bankokkal. Sőt, létrehoznám a saját elektronikus fizetési rendszeremet is.
Felmerül a kérdés, hogy minek az ingyenes rendszer és a fizetős alkalmazás? Mert mind a kettőre van piac, pláne egy 500 millió felhasználóval rendelkező oldalon. Hogy céget vennék ehhez, vagy sajátot fejlesztenék, az most mindegy. Szerintem egy ilyen lépés be fog következni előbb vagy utóbb. Hogy külsősökkel állapodnak meg és/vagy belső rendszert is fejlesztenek, az majd elválik. Ezt pedig csak az határozza meg, hogy mi éri meg jobban.
Ha iWiW lehetnék, akkor például a csökkenő látogatottság ellen és a folyamatos fejlesztések érdekében nagyon koncentrálnék a lokális piacra, pl. a webshopokra (is).