Brand a tortán - Online kampány a lá NetMiniszterelnök
A neten mindannyian egyenlők vagyunk. És közben mégsem. Hiszen akinek pénze van, még inkább ott lehet, ahol csak akar. (Persze kérdés, hogy mindenhol ott kell-e lennem, vagy csak ott, ahol értelme is van?) De a hétköznapi emberek saját erejükből is lehetnek véleményformálók, ezt elsőként a bloggerek sejtették meg. Azóta pedig mára bárki szabadon csiripelheti véleményét. Persze, mi az az üzenet és hogyan kell célba juttatni, hogy ne vesszen el a zajban? Abban a zajban, amely egyébként nem több mint a státuszüzenetek kihangosított „közösségi” ordibálása.
Erre is kereste a választ 2010 első NetMiniszterelnöki választása, amit a Média Hungary és a hetivalasz.hu kezdeményezett. Az innovatív online kampányverseny célja, az volt, hogy a 18-24 éves korosztály vállalkozó kedvű és tehetséges fiataljai, a rendelkezésre álló eszközöket megfelelő módon alkalmazva, szinergikus hatást érjen el és bemutassa, hogy a hétköznapi emberek is tudnak nulla forintból énmárkát építeni. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ingyen lehetséges mindez, de alapvetően anyagi ráfordítást nem igényelt. Ehelyett inkább időben, energiában és figyelemben mérhető a befektetett munka. Előadásomban igyekszem bemutatni az online kampányban szerzett tapasztalataimat.
Recept online kampányhoz
Hogyan függ össze a hiteles külső, a megalapozott szakmaiság és az üzenet célcsoportokra optimalizálása?
- A külső. Építsd fel magad! Mit képviselsz? Kit képviselsz? Csapzott hippit, nőkért küzdő nőt, szocialista munkásembert, minden fiatalt, fiatal értelmiséget, a betegeket? Döntsd el és tükrözd külsőségeidben is, mindenképpen légy határozott, céltudatos, de ismerd el, ha hibázol. Légy szakértője a témádnak, egyszerre fiatalos és érett.
- Végy egy üzenetet! Ha szükséges, tisztítsd le, darabold fel, alakítsd át, hogy mindenki megértse.
- Végy egy marék csapatot! A kollektív tudás fontos, avagy nem kell mindenhez értened. Vond be őket a programok kidolgozásánál - megfelelő irányítással mindenki picit hozzátesz, elvesz, finomít. Vagy érts mindenhez, vagy meg kell keresni azokat, akik értenek ahhoz, amihez te nem. Legyen szakmai-, online-, dizájn-, stb. szakembered, és persze tanulj meg Te is mindent – így leszel hiteles.
- Légy pitypang, szórd el a magvaid és légy ott mindenütt! Ha megvan az üzenet, és be is van csomagolva, akkor tedd fel mindenhová!(YouTube, IwIw, Facebook, Twitter, stb.)
- Vagy mégsem? Lejárt a túlfűszerezés időszaka, célzottan ízesítünk! Különböző megszólítás, de azonos tartalom; ugyanazon téma szeriőz, bulvár és bulvár-szeriőz megfogalmazása célcsoportra optimalizálva.
- Ki jön ebédre? Éder Krisztián SP gyorsan mozgósítható, 5000 fős twitter rajongói tábora, vagy a BrandTrend, emtv.blog.hu, stb… szakmai olvasói, hallgatói?
- Vendéglátás. Rólad? Neked? Veled! – avagy szeretjük, ha partnernek tekintenek minket.
- A házigazda. Hogyan lehet valaki véleményvezér a publikáláson kívül? Mutatkozzon velük? Hasonuljon hozzájuk? Hívja fel magára a figyelmet? Nyaljon be? Nem! Legyen önmaga.
- Tálalás. Megvan az étel, elkészítettük, tudjuk kinek szól és hogyan szereti, már csak az a kérdés, hogy több fogásos vagy főfogásos a tálalás? Hosszan pirítva vagy hirtelen kirántva? Folyamatos megjelenés a médiában, tehát a márka bevezetése, vagy rövid idő alatt történő nagy erejű infó dömping?
- Asztalhoz! Még kapcsoljuk be a tévét háttérzajnak. Az időzítés és jelenidejűség jegyében fogjuk meg őket és ültessük a gép elé asztalhoz. Most! Gyorsan! Amíg még meleg.
Horváth Dávid